Waarom een monsterblog schrijven werkt

‘Een monsterblog’, hoor ik je al denken: ‘is dat een blog over monsters? Wat moet ik daar als ondernemer nu weer mee? Ik verkoop geen sprookjes hoor!’ Vrees niet, we laten de monsters buiten de deur, maar gaan eens kijken waarom het schrijven van lange artikelen een slimme keuze is! Lees je even mee? Kan een hele puzzel worden…want dit is meteen een voorbeeld van zo’n monsterblog 😉.

Wat is een monsterblog?

Een monsterblog is, zoals gezegd, een lang artikel. Minimaal 2.000 woorden en het liefst voorzien van mooie foto’s of andere afbeeldingen. Met het schrijven van een dusdanig lang artikel kom je er dus niet heel simpel vanaf door enkel wat losse flodders te schieten. Je zal echt het onderwerp in moeten duiken en veel info moeten bieden aan je lezers.

Wat zijn de voordelen van een monsterblog?

Een monsterblog laat zien dat je veel kennis hebt op dit gebied. Je geeft niet alleen maar info die iedereen zo even snel kan opzoeken of eigenlijk ook wel weet. Je hebt overduidelijk verstand van zaken (of je hebt heel veel tijd in je zoekwerk gestoken). Een monsterblog biedt veel meerwaarde voor je bezoekers en daarmee zullen ze sneller terugkeren of eerder overgaan tot kopen van jouw producten. Een monsterblog publiceren wil zeggen dat ook Google je wel kan waarderen!

Google en jouw monsterblog

Google wordt steeds kritischer wat betreft het beoordelen van de sites en daarmee waar jouw positie is bij de zoekopdrachten van eventuele geïnteresseerden in jouw product of dienst. Google houdt van artikelen die zo tussen de 2.000 en 2.500 woorden zitten. Google probeert ook steeds meer om de inhoud van een artikel te laten aansluiten bij de zoekopdracht. Hoe meer jij vertelt hoe groter de kans dat Google de inhoud snapt. Uiteraard helpt het als jij ook nu goed gebruik maakt van zoekwoorden in je artikel. Met een extra lang artikel kan je door Google interessant gevonden worden voor meer dan je hoofd zoekwoord (focus keyword).

Extra opvallen: de Featured Snippet

Is het je al eens opgevallen dat als je een zoekopdracht geeft er al een stukje tekst getoond wordt van een site? In dit stukje wordt dan al info gegeven die ingaat op jouw zoekvraag. Dit komt naar voren boven de zoekresultaten en valt dus simpelweg als eerste op. Wedden dat je die site als eerste opent? Het is dus niet meer alleen maar zaak om bovenaan de zoekresultaten te komen! Het is nog belangrijker om die Featured Snippet positie in te nemen! Een monsterblog kan je helpen om juist die positie te bemachtigen.

En wat zijn de nadelen van een monsterblog?

Tja, dat is toch eigenlijk enkel en alleen de tijd die je erin moet investeren. Wil je iets schrijven over je eigen bedrijf, je product of aanverwante zaken dan zal je al veel zelf weten op te hoesten. Maar 2.000 woorden vertellen over een nieuw product kan wel heel veel zijn. Dieper ingaan op achtergronden, extra feiten over aanverwante zaken: het zou een manier kunnen zijn om toch aan die 2.000 woorden te komen. Maar ja: dat kost tijd… Bedenk alleen wel dat goede content op je site (dus een blog) een prachtig lokmiddel is voor toekomstige klanten! Het schijnt beter te werken dan adverteren volgens bepaalde geleerden. En laat het dan ook nog eens goedkoper zijn! Daarbij: jouw monsterblog blijft interessant en is niet volgende week alweer verleden tijd.

Hoeveel woorden moet een artikel minimaal zijn?

Zoals gezegd zal een monsterblog minimaal 2.000 woorden moeten bevatten. Meer is prima. Deel dit op in overzichtelijke alinea’s en plaats kwalitatieve afbeeldingen, video’s of bijvoorbeeld een grafiekje. Dit maakt het artikel aantrekkelijker.

Waar haal je zoveel informatie vandaan?

Dat is natuurlijk logisch, zou ik bijna zeggen. Die diep je op uit je eigen kennis, maar verder hebben we daar het wereldwijde web. Of ga eens ouderwets naar de bieb! Voorkom dat je artikelen van een ander overschrijft. Woordelijk is sowieso strafbaar, maar voorkom eveneens dat je een artikel enkel en alleen omzet in eigen woorden! Biedt ook echt meerwaarde aan de lezer en schrijf een artikel wat niet enkel informatie bevat wat op iedere site in jouw niche al te lezen is. Dat kost opnieuw tijd. Dat is waar.

Wat kan je vertellen in een blog?

De mogelijkheden zijn eindeloos wat betreft onderwerpen van je blog. Naast dieper ingaan op je producten of diensten (en waarom je die echt nodig hebt) kan je eveneens aan aanverwante zaken denken. Ben je bijvoorbeeld een NLP-coach, dan zou je het ontstaan van NLP kunnen uitleggen in een artikel. Verkoop je fairtrade koffie? Dan is een artikel over fairtrade en/of de misstanden in de koffie-branche een goed idee. Afsluiten met het aanbieden van je eigen producten of diensten kan bij ieder artikel.

Nieuwswaarde

Komt er iets in het nieuws wat een link heeft met jouw niche? Pak het aan, stort je erin en produceer een prachtig artikel met nieuwswaarde voor jouw achterban. Dat zal zeker gewaardeerd worden én het houd je zelf ook nog eens alert! Hier kan je trouwens heel breed over nadenken. Verkoop je kinderproducten? Dan kan je eind november een prachtig artikel schrijven met tips hoe je Sinterklaas op een leuke manier viert!

Storytelling is ook een manier

Sta anders eens stil bij het vertellen van jouw eigen verhaal of die van het bedrijf. Hoe is het allemaal zo ontstaan? Wat zijn de achterliggende factoren geweest die jou of jouw bedrijf gemaakt hebben tot wat het is? Wat maakt jouw aanbod uniek en waar komt dat door? Probeer dit zo goed mogelijk te verwoorden door het in een verhaalvorm te gieten. Maak het spannend of herkenbaar. Was het een jongens (meisjes)droom om ondernemer te worden? Hadden jullie thuis geen geld en was dat de trigger om succesvol te worden? Ben je coach geworden omdat jezelf ooit in de knel zat? Juist heel persoonlijke verhalen maken mensen milder, nieuwsgieriger, laat ze meer meeleven en ga zo maar door, richting jouw bedrijf. En ja, daar kan je gebruik van maken…😉.

Maak een contentlijst

Je hebt besloten dat je iedere maandagochtend eerst een blog schrijft. Leuk voornemen, maar help: wáár ga ik nu weer over schrijven? Om dat soort vragen te voorkomen kan je beter een lijst hebben waar de ideeën die je links en rechts opdoet meteen te noteren. Maak bijvoorbeeld een lijst aan in je telefoon. Die heb je toch altijd bij je. Dan is het op die maandagochtend even naar je lijst kijken en een onderwerp prikken. Dat scheelt al een hoop frustratie (én tijd!).

Maak eerst de indeling

Het kan helpen om te beginnen met de indeling van het artikel. Stel dat je iets wilt schrijven over slaapproblemen bij kinderen. Dan schrijf je alvast de titels of onderwerp op van de alinea’s. Dit ligt dan verder nog niet vast, maar zo heb je wel een leidraad naar wat je op moet gaan zoeken. Gaandeweg kunnen er dan nog extra alinea’s/onderwerpen bijkomen. Vragen als ‘wat is’, ‘waarom is’, ‘voor- en nadelen van’ en dat soort alineatitels doen het goed! In het geval van die slaapproblemen zou je kunnen gaan voor subtitels als:

  • Wanneer spreek je van slaapproblemen bij kinderen?
  • Waardoor komen slaapproblemen bij kinderen?
  • Kunnen slaapproblemen kwaad?
  • Wat merk je aan je kind bij slaapproblemen?
  • Hoe pak je slaapproblemen aan?
  • Wanneer schakel je hulp in?

Plan jouw contentmomenten in

Een site waar met grote regelmaat dingen opgezet worden, waardeert Google veel meer. Daarnaast zullen mensen ook sneller terugkomen als ze weten dat er steeds iets nieuws te lezen is. Heb je een site die puur op affiliate gericht is, dan is dit al helemaal van groot belang, want je moet het immers puur van je artikelen hebben! Plan in wanneer je wilt publiceren en wanneer je het artikel dus af moet hebben. Plan meteen ook in wanneer je moet beginnen met schrijven. Of besteed het schrijven uit en zorg dat de deadline ruim voor het moment van plaatsen is. Zo heb je de tijd om dingen nog te laten veranderen of om er zelf nog mooie afbeeldingen bij te zoeken.

Hoe vaak plaats je content?

Drie keer in de week een monsterblog schrijven zal waarschijnlijk wel een beetje veel van het goede zijn. Of je moet je natuurlijk alleen bezighouden met artikelen schrijven. Heb je enkel en alleen een site met artikelen, waarbij je verdient door reclame, advertorials en affiliate (bijvoorbeeld), dan is het verstandig om iedere dag iets te kunnen plaatsen. Hoe meer je publiceert, hoe meer dit gewaardeerd zal worden én je niet alleen meer bezoekers trekt. Maar waardoor je ook meer mogelijkheden hebt om die affiliate-links in te verwerken! Uiteraard hoeven dit niet allemaal ellenlange verhalen te zijn. Een gewoon artikel is altijd nog meer waard dan niks! AIs een blog enkel en alleen een aanvulling op je bedrijfssite is en je hoopt zo meer bezoekers te trekken, dan kan je natuurlijk een heel andere keus maken. 1 of 2 keer per maand een ‘gewoon’ artikel en heel af en toe een monsterblog kan dan prima.

Voorkom bladvulling!

Voorkom dat je artikel alleen maar lang wordt door zogenaamde ‘bladvulling’. Content die dus totaal niets toevoegt en enkel en alleen gegeven wordt om een lang artikel te krijgen. Met waardeloze artikelen zal je juist geen beter figuur slaan! Besef ook dat mensen lui zijn… Ze moeten wel iets te lezen krijgen wat ze boeit anders haken ze echt wel af en scrollen ze snel verder! En ook dan schiet je dus eigenlijk je doel voorbij.

Schrijf voor je doelgroep

Zorg dat je schrijft voor je bezoeker in de eerste plaats. Dat wil zeggen dat je dus niet al je aandacht enkel en alleen richting zoekwoorden laat gaan. Voorkom idiote zinnen omdat je één of andere zoekopdracht wilt verwerken. Maar voorkom ook dat je dusdanig vakjargon gebruikt dat niemand er meer iets van begrijpt. Of je moet echt gericht zijn op mensen uit je vakgebied, dan is het vanzelfsprekend een ander verhaal. Zorg dan ook dat je je doelgroep helder hebt, leef je in, in wat hen bezighoudt en welke vragen zij hebben en schrijf je artikel met jouw doelgroep in je achterhoofd.

Gepubliceerd en dan?

Natuurlijk kan je achterover gaan zitten en maar afwachten wat het doet. Toch kan je ‘de natuur’ een handje helpen. Promoot je blog door hem te delen! Op LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter of waar dan ook. Af en toe het artikel nalopen en updaten kan eveneens een goed idee zijn. Is er iets nieuws te melden over het onderwerp? Je zou dan een update boven of onder aan het artikel erbij kunnen schrijven. Ook dat pikt Google op! En ook dat wordt gewaardeerd. Overigens laat je zo ook aan je klanten zien dat je bedrijf up-to-date is, zeg maar. Niks ingedut, maar we zitten er bovenop 😉. Updaten kan bestaan uit het aanpassen van gegevens die er instaan naar nieuwe inzichten of nieuwere cijfers (als je bijvoorbeeld statistieken van een bepaald jaar laat zien), het verhaal uit te breiden, linkjes te controleren of ze nog werken, extra interne links te plaatsen (je hebt immers op een later tijdstip meer eigen content) of bijvoorbeeld een extra Q&A aan het artikel toe te voegen. Kom je onverhoopt nog schrijffoutjes tegen? Die haal je er dan meteen even uit!

Wat doe je als je geen tijd hebt voor een monsterartikel?

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar daar zijn toch tekstschrijvers voor, zoals mijn persoontje? Ik, en mijn concullega’s, kunnen voor jou het artikel schrijven. Jij geeft aan welk onderwerp je goed uitgediept wilt hebben en ik (of zij) gaan voor je aan de slag. Niet moeilijk, het kost je alleen wat geld. Maar dat is weer terugverdiend als er door dit monsterartikel meer mensen naar jouw site komen. Of door de affiliate-links die je erin laat verwerken! Dan is het lekker dubbelop. Simpel, eigenlijk.

Wat kan ik voor je doen?

Ik kan voor jou het artikel schrijven. Ook als je dit op de storytelling-manier wilt. In dat geval zullen we eerst persoonlijk contact hebben (live of via zoom, afhankelijk van waar je woont). Natuurlijk kan je me altijd vrijblijvend mailen of bellen en met me overleggen wat hierin de mogelijkheden zijn. Ook kan ik je op aanvraag mijn tarieven doorsturen. Omdat de duur van het schrijven vooral bepaald wordt door het zoekwerk, is het afhankelijk van het onderwerp en vanzelfsprekend de lengte, welk tarief er gehanteerd zal worden.

Meer weten?

Bel, app of mail me en ik vertel alles wat je weten wilt!

Geef een reactie

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.