Mensen helpen door middel van content

Kan je mensen helpen door middel van content? Zeker weten! Zorgen voor de juiste content op je site is niet alleen slim met betrekking tot ‘gevonden’ worden of als reclamemiddel. Je kunt wel degelijk ook mensen helpen met jouw content. Content is immers meer dan een reclametekst of een SEO-hulpmiddel. Zet het in om klanten een dienst te bewijzen of zelfs omdat je mensen graag helpt, zonder bijbedoelingen!

Waarom content helpen kan

Content kan je inzetten om mensen van alles te vertellen. Niet alleen met tekst, maar ook met filmpjes, podcast, afbeeldingen, grafiekjes en ga zo nog maar even door. Je kunt door middel van content mensen uitleggen hoe iets werkt, hoe ze een bepaald project moeten aanpakken of ze een hart onder de riem steken met informatieve artikelen, bijvoorbeeld. En ja, natuurlijk kweek je zo ook goodwill. Mensen zullen je site en daarmee toch ook je bedrijf meer gaan waarderen. Met enkel overduidelijke reclameteksten zal je dat toch minder hebben.

Is een kennisbank een idee?

Je kunt op meerdere manieren deze content op je site benoemen. Het hangt er een beetje vanaf of je het als ‘blog’ moet wegzetten of dat je dat artikelen wegzet onder een menukopje ‘Kennisbank’. Mooie artikelen, die wel degelijk van waarde zijn, kan je prima een blog noemen. Of bedenk mooiere termen, als ‘inspiratie’, wat mooi past bij de sfeer van je artikelen. Ga je echt aan de slag met handleidingen en aanwijzingen voor bijvoorbeeld een verbouwing, dan zou je de term ‘kennisbank’ kunnen gebruiken. Uiteraard kunnen ook beide naast elkaar bestaan! De toon en het onderwerp van het artikel zal bepalen waar het beter onder past.

Nieuwe content plaatsen

Informatieve artikelen schrijven

Je kunt ervoor kiezen om informatieve artikelen heel deskundig te houden. Let wel op dat je geen ingewikkelde taal gebruikt, zodat iedereen het artikel weet te waarderen (of je moet voor een bepaalde doelgroep kiezen die wel degelijk op de hoogte zijn van vaktaal). Toch kan je ook bij informatieve artikelen kiezen voor een persoonlijke touch. Een eigen ervaring erin verwerken kan een idee zijn. Daarmee wordt het wel informeler. Het is dus maar net welke sfeer jij jouw bedrijf wilt geven. Want deze artikelen zijn en blijven toch echt visitekaartjes van je onderneming.

Storytelling

En daarmee komen we meteen uit op storytelling. Veel mensen zullen sneller een artikel blijven lezen als het ze pakt. Verhalen trekken daarbij meer dan een droog artikel met enkel feiten. Wil je mensen trekken? Wil je ze raken? Een hart onder de riem steken? Compassie laten voelen of juist hopen dat zij jou en je bedrijf een warm hart toedragen? Kies dan voor de vorm van storytelling!

Hoe kan je mensen helpen met jouw content?

Waarschijnlijk een open deur, maar nog even een aantal ideeën om mensen te helpen met je content. Als mensen het gevoel hebben door jou goed geholpen te worden, zullen ze je meer gaan waarderen. Dat bereik je uiteraard met een prima klantenservice. Maar je kunt ook online je van je beste kant laten zien!

  • Zet gebruiksaanwijzingen van je eigen producten online.
  • Leg in filmpjes uit hoe het gebruikt moet worden.
  • Ben je een coach? Post waardevolle artikelen over het soort problemen die je in je praktijk behandelt. Je kunt hierin alvast een tool geven om met de problemen om te gaan én je kunt vertellen wat jij nog meer voor hem of haar kunt betekenen.
  • Geef updates over veranderingen die te maken hebben met jouw vakgebied. Bijvoorbeeld wijzigingen door veranderde wetten of belastingen.
  • Bedenk tegen welke vragen en problemen jouw doelgroep aanloopt en spring daarop in.
Bloggen of kennisbank: alles is content

Zelf content maken of laten doen?

Ook nu komen we dan toch weer uit bij de vraag of je dit allemaal zelf moet doen. Natuurlijk hoeft dat niet. Daar zijn tekstschrijvers voor!

Wil je regelmatig een mooi artikel plaatsen? Dan zou je bij mij voor een blogabonnement kunnen kiezen. Waarbij je ‘blog’ heel breed moet zien. Want de artikelen kunnen prima ook ingezet worden voor een nieuwsbrief, een kennisbank of waar jij het dan ook maar hebben wilt. Het enige dat bij een blogabonnement vast ligt is de vaste frequentie van afname van artikelen!

Afbeeldingen: Pixabay.

Laat een reactie achter