Waarom een kennisbank plaatsen op jouw site?

Een kennisbank samenstellen en publiceren op jouw bedrijfssite biedt meerdere voordelen waarmee jij jezelf goed in de markt zet. Waarom dat zo is, lees je in dit artikel. Zelf ook interesse om een kennisbank te maken? Hoe pak je dat dan aan? En kan je dit ook door een ander laten doen?

Wat is een kennisbank?

Met een kennisbank geef je bezoekers veel info over relevante onderwerpen (ten opzichte van jouw bedrijf). Dit kunnen uitgebreide handleidingen zijn van de goederen die ze bij je kunnen kopen, maar ook puur kennisoverdracht van wetten die met jouw diensten te maken hebben. Wetswijzigingen zijn dan heel interessant om te melden. Je kunt eveneens denken aan het uitleggen van de voordelen van het gebruik van een bepaald product.

Wat zijn de voordelen van een kennisbank?

Voor jou, als bedrijf, zal een kennisbank op je site voordelen bieden.

  • Het brengt meer bezoekers naar jouw site toe (en daarmee potentiële klanten) omdat je antwoorden geeft op hun gestelde vragen bij Google (of een andere zoekmachine).
  • Het zal je naamsbekendheid geven.
  • Het laat zien dat je een expert bent op dit gebied.
  • Het is een service naar je klanten toe (bijvoorbeeld met duidelijke handleidingen en filmpjes over jouw producten) en daarmee kweek je goodwill.
  • Google houdt van sites waar info te vinden is en die zich regelmatig vernieuwt. Je kunt veel zoekwoorden verwerken in de artikelen. Kortom: SEO-technisch een aanrader!
  • Voor grote bedrijven betekent een kennisbank een verlichting voor de klantenservice. Klanten kunnen immers zelf al info vinden. Als zzp’er is het natuurlijk ook fijn als je niet voor ieder dingetje opgebeld wordt.
  • Uiteraard kan je hiermee mensen verleiden om bij jou te kopen, maar ook om nog meer producten te kopen. Door aan te geven welke mogelijkheden er allemaal zijn kan je klanten doen beseffen dat ze bepaalde uitbreidingen toch wel handig zijn.

Een kennisbank als zzp’er

Een kennisbank is niet alleen interessant voor grote(re) bedrijven. Ook als zzp’er kan je van al deze voordelen genieten! Denk je dat jezelf dit nooit voor elkaar krijgt? Hoeft ook niet. Laat mij het gewoon voor je doen!

Hoe bouw je een kennisbank?

Of anders gezegd: waar moet een kennisbank aan voldoen? Het is dus bedoeld om mensen iets uit te leggen of te informeren over een bepaald onderwerp. Maar wat betekent dit in de praktijk?

  • Het gaat om informatievoorziening, dus wollige taal laat je achterwege. Je bent geen boek aan het schrijven of aan het entertainen.
  • Hou het simpel. Afhankelijk van je doelgroep natuurlijk, maar meestal is vakjargon niet echt handig.
  • Zorg dat complexe zaken helder en duidelijk uitgelegd wordt. Anders schieten je bezoekers er nog niets mee op.
  • Hou je kennisbank up-to-date. Loop het dus regelmatig na en kijk of de informatie nog klopt. Vul het aan met nieuwe zaken die spelen.
  • Een kennisbank is eigenlijk nooit compleet. Je kunt in de gaten houden of er bepaalde vragen spelen bij je klanten of waarop veel gezocht wordt op internet. Speel hierop in met je kennisbank!
  • Zorg dat de klanten snel de gewenste info kunnen vinden. Een zoekbalk moet dus duidelijk aanwezig zijn!
  • Laat zien dat je zelf ook altijd nog bereikbaar bent voor advies. Maak de stap naar contact met jou of aankopen doen bij jou klein door bijvoorbeeld een ‘contactknop’ op te nemen in het artikel.
Schrijven voor een kennisbank

Online kennisbank maken

Zoals gezegd is een online kennisbank maken SEO-technisch gezien een heel goed idee. Het is afhankelijk van je producten en/of diensten die je aanbiedt hoe je kennisbank eruit komt te zien. Je kunt je focussen op de service naar (potentiële) klanten toe. Persoonlijk denk ik dat je dan echter een kans laat liggen. Door breder te gaan met je kennisbank en ook meer informatieve artikelen te bieden, laat je je expertise zien en lok je ook mensen naar je toe die nog helemaal niet direct op zoek zijn naar een product of dienst. Mochten ze dit toch willen, dan zijn ze wel ondertussen bekend met jouw naam én overtuigd (als je het goed doet 😉) van jouw expertise.

Interne kennisbank

Geen zzp’er, maar heb je wel degelijk personeel? Wist je dat een interne kennisbank dan ook heel nuttig kan zijn? Bedrijfsinformatie is op deze manier direct en overal toegankelijk voor het personeel. Dit kan van alles insluiten. Informatie over de werkwijze bij een bepaalde situatie, handleidingen bij bepaalde machines, informatie over afdelingen en eigenlijk alles wat intern belangrijk kan zijn!

Zelf doen of laten doen?

Een kennisbank opzetten kost tijd. Tijd die je misschien helemaal niet kunt of wilt missen. Je kunt dan de hulp inroepen van een Virtual Assistent die bepaalde taken van je overneemt. Een tekstschrijver kan jouw content schrijven. Je kunt zelf de ideeën noteren en dit laten uitwerken door hem of haar. Of je besteedt ook dit stuk uit en laat het hele proces aan een content creator over.

Wat kan ik voor je doen?

Ook ik kan voor jou aan de slag. Samen kunnen we bekijken welk deel van het opzetten van de kennisbank ik van je zal overnemen. Meer vrijblijvende info krijg je door contact met me op te nemen via mail. Of app of bel gewoon even.

Afbeeldingen: Pixabay

Laat een reactie achter