Chauffeurstekorten? Zeker weten en maak je borst maar nat, want volgens de laatste berichten (13 mei ’25) blijkt uit onderzoek een nog grotere ramp! Volgens Transportlogistiek.nl overweegt maar liefst 47% van de Europese chauffeurs om het bijltje erbij neer te gooien!
Ook in Nederland
Misschien heb je dan nog de hoop dat dit hoge percentage komt door de andere Europese landen en dat wij de dans ontspringen. Jammer, niet waar. Als we tenminste het Nieuwsblad Transport moeten geloven. Zij koppen namelijk met de titel ‘60% van Nederlandse chauffeurs overweegt te stoppen door stress’ en met de ondertitel ‘Personeelstekort dreigt’. Nou, dat personeelstekort dreigt niet volgens mij, maar bestaat nu al.
Stress is de boosdoener
Het blijkt vooral stress te zijn wat de grote boosdoener is. Zo ervaart men een hoge werkdruk, waardoor een groot deel (ongeveer de helft) aangeeft dat ze door deze werkdruk weleens snelheidsovertredingen maken. Het werk moet af…
Verder wordt aangegeven dat ze veel te maken hebben met gevaarlijk rijgedrag van andere weggebruikers.
En steun vanuit de werkgever? Veel vinden hiervoor weinig begrip.
De ramp van te weinig chauffeurs
Geen chauffeurs kunnen vinden is al een huidig probleem en dreigt dus groter te worden. Eigenlijk zitten we natuurlijk in een negatieve spiraal. Want minder chauffeurs betekent meer werk wat gedaan moet worden door een kleiner aantal. En daarmee wordt de werkdruk vanzelf groter en krijg je dus meer uitval. Uitval in de zin van ziekte, maar ook uitval in de zin van chauffeurs die stoppen…
Een ramp voor het transportbedrijf, maar laten we ook eens verder denken! Want wie kent nog de spreuk ‘Zonder transport staat alles stil’? Een waarheid als een koe! Zonder transport is de maatschappij hopeloos verloren… Geen eten op de plekken waar het moet zijn, geen grondstoffen bij de fabrieken, geen eindproducten in de winkel, geen medische apparatuur in het ziekenhuis, geen….Nou ja, je snapt hem.

Hoe nu verder?
Natuurlijk heb ik, helaas, ook het antwoord niet. Wat jij als baas kan doen?
- Goed voor je chauffeurs zorgen. Zowel op mentaal als financieel vlak.
- Planning en chauffeurs laten samenwerken, in plaats van elkaar tegenwerken. Wat helaas ook regelmatig voorkomt. Achter je bureau bepalen dat een rit te doen moet zijn, terwijl de praktijk anders laat zien… En de chauffeur zit klem tussen een boze planner, een boze klant én het verkeer (met zijn handhavers).
- Doe je best om wél chauffeurs te vinden, zodat jouw personeel niet het werk van een ander er ook nog eens bijkrijgt.
Hoe kan je chauffeurs vinden?
Makkelijk gezegd, natuurlijk, maar hoe vind je die chauffeurs dan? Even een paar tips:
- Zorg dat je vacature positief en uitnodigend oogt.
- Plaats je vacature overal en nergens… Niet alleen op LinkedIn, maar ook op Instagram, Facebook of welk social media kanaal dan ook. Die toekomstige chauffeur zit misschien wel helemaal niet op LinkedIn, maar wel op TikTok😉.
- Nog een voordeel van social media: vraag volgers om het te delen. Hoe meer mensen je bereikt, hoe beter!
- Zorg dat je bedrijf er online mooi uitziet. Vertel op je site mooie verhalen over de belevenissen van je personeel, bijvoorbeeld, in blogs. Blogs zijn sowieso goed om gevonden te worden.
- Offline: vraag aan je personeel om het onderweg te delen dat jullie personeel zoeken.
- Hang een groot spandoek aan je hek.
- Zet de kreet: ‘wij zoeken chauffeurs’ of iets dergelijks op de vrachtwagens. Hoewel je dat al zo vaak ziet, dat ik me afvraag of dat nog enigszins nut heeft.
- Personeelsblaadje? Een prima item om ook je personeel uit te leggen dat jullie op zoek zijn en vraag of ze dat willen delen bij iedereen die ze kennen!
Mooie teksten nodig?
Heb je mooie, pakkende teksten nodig voor je vacature, de blogs op je site of waar dan ook? Maak een afspraak! Hoe? Via ‘contact‘ kan je zelf je afspraak inplannen. Of bel/app/mail me gewoon even.